پوکی استخوان

مصرف قهوه باعث دفع کلسیم از بدن و پوکی استخوان می شود 

                             

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تغییر ذائقه در مصرف نوشیدنی ها به صورت جایگزین شدن قهوه بجای چای، به دفع کلسیم از بدن و پوکی استخوان منجر می شود.  
دکتر “سعید حسینی” روز سه شنبه در حاشیه برگزاری سمینار پوکی استخوان در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به افزایش مصرف قهوه در بین مردم گفت: بهتر است به جای قهوه ، از چای کمرنگ استفاده شود که نقش حفاظتی بیشتری از استخوان ها دارد.
این متخصص تغذیه اظهار داشت: علاوه بر قهوه ، سایر نوشیدنی های گاز دار که همراه با فست فودها به مصرف می رسد باعث دفع کلسیم از بدن می شود که در نتیجه باعث پوکی استخوان خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به مصرف بالای نمک در سفره های ایرانی گفت: بیشتر افراد بر حسب عادت قبل از چشیدن غذا شروع به افزودن نمک می کنند که برای حل این مشکل بهترین راهکار حذف نمکدان از سر سفره ها و میزهای غذاخوری است تا علاوه بر ممانعت از پوکی استخوان از افزایش فشار خون نیز پیشگیری کرد.
حسینی با اشاره به رواج مصرف مکمل های مختلف در بین مردم گفت: چنانچه فردی دو یا سه مکمل هم زمان مصرف می کند، بهتر این مکمل ها به طور همزمان مصرف نشود ضمن اینکه ویتامین های مورد نیاز بدن بهتر است از طریق مواد غذایی دریافت شود.
وی با اشاره به کمبود ویتامین دی در ۸۰ درصد مردم ایران گفت: برای رفع این مشکل و پیشگیری از پوکی استخوان باید تمام مواد غذایی و از جمله شیر با ویتامین دی غنی سازی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نه تنها شیر بلکه بیشتر آب میوه ها و مواد غذایی با ویتامین دی غنی می شود. علاوه بر این در همین کشورها چون ممکن است برخی افراد ، عدم تحمل شیر را داشته باشند غنی سازی مواد با کلسیم نیز صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه تراکم استخوانی در هر فردی تا قبل از ۳۰ سالگی انجام می شود و بعد از ۳۰ سالگی باید حمایت از استخوان ها صورت گیرد گفت: مصرف میوه ها و سبزیجات کمک می کند تا توده استخوانی بدن حفظ شود.
حسینی افزود: افرادی که گیاه خوار مطلق هستند و هیچ منبع غذایی حیوانی ندارند بیشتر از سایر افراد در معرض پوکی استخوان قرار دارند.
وی با اشاره به نقش مصرف شیر و لبنیات در پیشگیری از پوکی استخوان گفت: مصرف روزانه سه لیوان شیر می تواند کلسیم مورد نیاز بدن را تامین کند و در عین حال به منظور پیشگیری از چاقی باید از شیرهای کم چرب استفاده شود.
متخصص تغذیه اضافه کرد: تصور اینکه شیرهای پرچرب کلسیم بیشتری دارد تصور اشتباهی است و بهتر است از همان شیرهای کم چرب استفاده شود.

/ 2 نظر / 11 بازدید
بابک،حجت

سلام رضا جان عجب وبلاگ باحالی داری دمت گرم ولی قهوه چیز خوبیه پشت سرش غیبت نکن[زبان]